Voorbeelden van wat te doen :
Product in een groeifase -> richt op marktpotentieel
Product in verzadigingsfase -> focus op afpakken afzet van concurrentie
De 5 fases:
1) introductiefase
Het product is nog onbekend. Een onderneming heeft het zojuist op de markt gezet. Er is nog sprake van weinig tot geen concurrentie omdat het een nieuw product is. Zorg dat het product naamsbekendheid krijgt.
2) groeifase
Het product wordt succesvol, is volledig geïntroduceerd en begint geld op te leveren. De concurrentie neemt toe, er wordt gezien dat het populair is. Zij kopiëren het product en brengen hun eigen variant op de markt. Zorg dat de voordelen van jou product benadrukt blijven zodat je geen klanten verliest.
3) volwassenheidsfase
De grote verkoop en populariteit is geweest. De verkoopcijfers liggen in de handen van vaste klanten of mensen die dus bekend zijn met het product. Voor eventuele verkoop te stimuleren kom met stunts zoals bijvoorbeeld kortingen.
4) verzadigingsfase
Er is een lichte daling van de vraag naar het product. Zwakke bedrijven stoten het product af en de sterke bedrijven blijven over.
5) teruggangfase
De vraag van het product neemt sterk af, bedrijven kiezen om het product niet meer te verkopen. Er zijn betere alternatieven verkrijgbaar.
1) introductiefase
Het product is nog onbekend. Een onderneming heeft het zojuist op de markt gezet. Er is nog sprake van weinig tot geen concurrentie omdat het een nieuw product is. Zorg dat het product naamsbekendheid krijgt.
2) groeifase
Het product wordt succesvol, is volledig geïntroduceerd en begint geld op te leveren. De concurrentie neemt toe, er wordt gezien dat het populair is. Zij kopiëren het product en brengen hun eigen variant op de markt. Zorg dat de voordelen van jou product benadrukt blijven zodat je geen klanten verliest.
3) volwassenheidsfase
De grote verkoop en populariteit is geweest. De verkoopcijfers liggen in de handen van vaste klanten of mensen die dus bekend zijn met het product. Voor eventuele verkoop te stimuleren kom met stunts zoals bijvoorbeeld kortingen.
4) verzadigingsfase
Er is een lichte daling van de vraag naar het product. Zwakke bedrijven stoten het product af en de sterke bedrijven blijven over.
5) teruggangfase
De vraag van het product neemt sterk af, bedrijven kiezen om het product niet meer te verkopen. Er zijn betere alternatieven verkrijgbaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten